Tidigare anställda vittnar om oetisk klickjakt på 24 Journalistik

Inlagt av anonnkpg tis, 09/05/2017 - 08:39

clickjakt

24 Journalistik har sedan starten 2014 etablerat sig som en ny, relativt stor aktör på svensk mediemarknad. Med snabba lokala nyheter, utan betalväggar, har 24 Journalistik profilerat sig som en ny utmanare på inte mindre än tio orter. Från Ystad i söder, till Uppsala i norr. Nyligen har de också dragit igång ett redaktionellt samarbete med koncernen Mittmedia.

Men under den pigga och energiska ytan på 24 Journalistik döljer sig anmärkningsvärda berättelser.

Personer som jobbat inom koncernen vittnar om hur klickjakt och trafiksiffror är överordnat allt annat. Även om hur reportrar pressas att skriva positiva artiklar om företag som annonserar och att fejkade profiler på nätet används för att jaga klick i Facebook-grupper där rasismen flödar.

Och det här förekommer inte bara på 24 journalistik. Du kan ju själv tänka dig hur jakten efter klicks är på dom större tidningarna som Aftonbladet,Expressen,DagenNyheter.

Det finns en enkel lösningen om du inte vill gynna media med klicks. 

unvis.it är en tjänst (bland många liknande) som gör att man kan länka till ett innehåll på nätet utan att ge ursprungssajten trafik, annonsvisningar, googlekraft, eller bidra till dess direkta spridning i en positiv bemärkelse. 

---------------------

Sedan har vi Daniel Andersson från Kungsbacka som vill stoppa klickjakten på webben och har startat Facebook-gruppen Stopclickbait.

Målet för många sajter på nätet är clickbaits med vilseledande texter och bilder för att locka dina och mina klickar.

stopclick