Hård kritik mot Kronofogden (no shit?...)

Inlagt av anonnkpg ons, 11/15/2017 - 18:51

Kronofogdemyndigheten

slarviga handläggare?, ren slump? nej det skulle vi inte tro. Denna statliga maktgalna pest är inte ute i blåsvädret för första gången. Dryga statliga anställda som skiter fullständigt i dig och hur du har det. När du ringer och försöker göra upp så är du bara en pina för dom, tro oss. Dom skiter fullständigt i dig och hur illa din ekonomi är. Det spelar inge roll om du har hamnat där av ren tragedi för det skiter dom fullständigt i.

Och när det börjar ta hus-i-helvete under Christina Gellerbrant Hagberg då kommer en lam ursäkt. ______________________________________________________________________

ustitieombudsmannen (JO) riktar allvarlig kritik mot Kronofogden, efter mängder av klagomål mot myndigheten. Senfärdig handläggning har gjort att personer som betalat sina skulder ändå drabbats av utmätning och pengar inte slussats vidare.

Kronofogden har misslyckats med sitt uppdrag, slår JO fast i ett beslut. Under perioden december 2016 till juli 2017 mottog JO ett stort antal anmälningar. De visar att Kronofogden har dröjt flera månader med att registrera inbetalningar, vilket i en del fall lett till betalningsanmärkningar och löneutmätning för människor som redan betalat sina skulder. En ensamstående mamma skriver i sin anmälan att det påverkade hennes möjligheter att fira jul när lönen felaktigt utmättes i november och december i fjol.

Följdeffekter

Kronofogden har vänt sig till egentligen skuldfria personers tidigare arbetsgivare för att fråga om lön och förmåner.

Eftersom registreringen av inbetalningar har tagit lång tid har det fått till följd att borgenärer som väntar på pengar, till exempel underhållsstöd som ska betalas ut av myndigheten, fått vänta väldigt länge.

Det har också inträffat att inbetalningar registrerats på fel person, och att pengarna då slussats vidare till fel borgenärer.

Vi tar väldigt allvarligt på kritiken som JO riktar mot oss och jag vill be om ursäkt till dem som har fått vänta på sina pengar, säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg.

Trots samtal och påstötningar från de drabbade har det tagit lång tid innan Kronofogden rättat till felen.

Det är en komplicerad fråga, och problem som har byggts upp under tid, säger Christina Gellerbrant Hagberg.

Åtgärder har vidtagits

Hon hänvisar till att man håller på att ställa om till ny teknik, för att allt mer handläggning ska ske maskinellt. Det är inom den del som fortfarande sköts manuellt som problemen finns, och Kronofogden erkänner att det har funnits brister i allt från arbetsledning till rutiner och kompetensen hos medarbetarna.

Det har vidtagits åtgärder tidigare, men inte tillräckligt djupgående. Nu tillför vi fler medarbetare, säkrar kompetens inom redovisning och har en mer aktiv arbetsledning.

Kronofogden ska se till att den som har rätt att få betalt också får det. Samtidigt ska myndigheten ge råd och stöd till skuldsatta.  

råd?, det du får är en guide på hur du ska betala. Annars kommer dom och äter upp precis alla dina tillgångar.

Lägg till ny kommentar

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.